PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNCH
,, CZTERY ŻYWIOŁY”
Przeznaczony do realizacji w Szkole Podstawowej w Karlinie
w roku szkolnym 2014/2014
Opracowała: Renata Lempa
I. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program ,, Cztery żywioły”, jest kontynuacją program autorskiego napisanego przeze mnie w 2012r. ,, Nauka przez doświadczenia”. Przeznaczony jest do realizacji z uczniami klasy drugiej szkoły podstawowej.
Może wydawać się , że propozycja zajęć chemii i fizyki dla dzieci klas młodszych w szkole podstawowej to przesada. Myślę , że nic bardziej mylnego. Dzieci uczestniczące w tych zajęciach dwa lata temu wspominają je entuzjastycznie. Dlatego postanowiłam kontynuować zajęcia w nieco zmienionej formie.
Dzieci uczestniczące w zajęciach poznają tajniki chemii i fizyki, które to przedmioty większości z nas kojarzą się źle. Jednak to chemia i fizyka tłumaczy wiele zjawisk, z którymi spotykamy się na co dzień. Przykładem może być: mycie rąk, znikanie wody z talerzyka, pieczenie ciasta czy też paląca się latarka.
Podczas zajęć dzieci będą miały okazję bawić się eksperymentem i z niewielką pomocą samodzielnie dojść do właściwych wniosków. Od dawna wiadomo, że wiedza zdobyta poprzez zabawę to najlepsza forma, aby informacje pozostały na długo.
Twórcze działanie – pisze Jerzy Kujawiński – jest równocześnie najlepszym i niekiedy jedynym sposobem zaspokajania coraz to nowych potrzeb człowieka . Dlatego od przedszkola i klas początkowych szkoły trzeba wdrażać wychowanków do chętnego i odważnego podejmowania problemów , które wzbudzając twórczą lub badawczą postawę pozawalają im osiągnąć coś dla siebie nowego i zarazem pożytecznego .
II. UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU
Program ,, Cztery Żywioły” realizowany będzie na zajęciach dodatkowych przez cały rok szkolny 2014/2015. Zakończony zostanie przeprowadzeniem konkursu dla uczestników zajęć oraz chętnych uczniów. Relacje z zajęć umieszczane będą na stronie internetowej . Która będzie dostępna dla uczniów naszej szkoły.
Osobą odpowiedzialną za prowadzenie programu oraz przeprowadzenie konkursu będzie Renata Lempa nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej.
III. CELE KSZTAŁCENIA
Głównym Celem prowadzenia zajęć ,, Cztery żywioły” jest rozwijanie zainteresowań uczniów chemią i fizyką prowadzących do zgłębienia tajemnic przyrody oraz prezentowanie wyników własnych obserwacji, eksperymentów i przemyśleń, ponadto wykorzystania tej wiedzy w praktyce życia codziennego.
Cele szczegółowe:
1.Pogłębianie wiedzy fizycznej i chemicznej
2.Wdrażanie uczniów do samodzielnego wykonywania prostych doświadczeń i bezpiecznej pracy laboratoryjnej;
3.Rozwijanie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z przebiegu doświadczeń chemicznych i fizycznych
4.Rozbudzanie i rozwijanie pasji badawczej;
IV. SPOSOBY REALIZACJI CELÓW
Zakłada się, że uczniowie opanują wiedzę i umiejętności potrzebne do zastosowania w życiu codziennym, jeżeli cele kształcenia programu zostaną zrealizowane.
Cele realizowane będą poprzez:
1.Zajęcia laboratoryjne – uczniowie pracują samodzielnie lub w grupach i wykonują doświadczenia chemiczne lub eksperymenty fizyczne, formułują obserwacje i wyciągają wnioski.
2.Stworzenie i prowadzenie strony internetowej kółka
3.Przygotowanie konkursu dla uczniów klas II i III.
Dodaj komentarz